Wat mag je wel en niet eten als je zwanger bent?

OchtendmisselijkheidAls je nog maar net zwanger bent dan zal het je waarschijnlijk een worst wezen wat je allemaal wel en niet mag eten als je zwanger bent. Je ochtendmisselijkheid, die in het ergste geval niet de hele ochtend maar zelfs de hele dag duurt, maakt dat je helemaal geen zin hebt in eten. Toch is het goed om je bewust te zijn van wat je beter wel en wat je beter niet kunt eten tijdens je zwangerschap. Want – uitzonderingen daargelaten – je eetlust komt echt wel weer terug!

Wat mag je niet eten?

Niet eten tijdens zwangerschapEr zijn een aantal dingen die je absoluut niet mag eten als je zwanger bent, als je wil dat je kindje gezond ter wereld komt. Rauw vlees, medium gebakken biefstuk, lever en leversmeerworst, sushi met rauwe vis, rauwe eieren en producten met rauwe eieren zoals zelfgemaakte tiramisu, rauwe melk en zachte kazen kun je de komende tijd wel vergeten. Geen broodje filet americain dus! Daarnaast zijn er nog een flink aantal soorten vis die je niet mag eten. Controleer dit altijd voordat je besluit vis te gaan eten.

 Geen drup alcohol

Ach, dat ene glaasje kan toch geen kwaad? Dat zou je denken misschien, maar alcohol tijdens de zwangerschap is echt uit den boze. In het ergste geval kun je te maken krijgen met een miskraam of doodgeboorte. Andere mogelijke nadelige gevolgen zijn vroeggeboorte, hersenbeschadigingen bij het kindje, een groeiachterstand of gezichtsafwijkingen. Reden genoeg om de alcohol te laten staan!

 Wat mag je wel eten?Eten tijdens zwangerschap

Voor wie nu denkt dat je dan helemaal niets meer mag eten als je zwanger bent: dat is gelukkig niet waar. Er blijft genoeg over waar je van mag eten. Eet veel producten waar ijzer in zit om bloedarmoede te voorkomen zoals bruinbrood, vlees en kip. Voor de ontwikkeling van het skelet van je baby eet en drink je producten met calcium zoals foliumzuurmelk en kaas. Verder wordt aangeraden om te eten volgens de Schijf van Vijf. Voor twee eten is niet nodig, het is wel van belang om zelf genoeg te eten. Een kindje in je laten groeien kost immers een hoop energie. Slik de eerste tien weken van je zwangerschap, en liefst al vier weken voordat je zwanger bent, foliumzuur. Natuurlijk kun je van tevoren niet precies weten wanneer je zwanger wordt. Slik daarom vanaf het moment dat je stopt met anticonceptie foliumzuur, dan zit je altijd goed.

Leave a Reply